คำอธิบายรายวิชา
1) หมวดวิชาศึกษาทั่วไป
GE 01101 | ศาสตร์พระราชาสู่การพัฒนาท้องถิ่น | 3(3-0-6) |
The King’s Philosophy Towards Local Development |
ศาสตร์พระราชากับการพัฒนาที่ยั่งยืน ปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง โครงการพระราชดำริ โครงการต้นแบบการพัฒนา ภาคีเครือข่ายร่วมพัฒนา เทคโนโลยีและนวัตกรรมเพื่อการพัฒนาที่ยั่งยืน วิศวกรสังคม ภูมิปัญญาท้องถิ่น บทบาทของมหาวิทยาลัยราชภัฏกับการพัฒนาท้องถิ่น
King’s Philosophy and sustainable development; Philosophy of Sufficiency Economy; The Royal Initiative Project; development prototype project; network partners to participatory development; technology and innovation for sustainable development; social engineer; local wisdom; roles of Rajabhat University in local development
GE 01201 | วิถีพลเมืองและกฎหมายในชีวิตประจำวัน | 3(3-0-6) |
Civil Way and Law in Daily Life |
สิทธิและหน้าที่ของพลเมืองไทยภายใต้รัฐธรรมนูญแห่งราชอาณาจักรไทย การมีส่วนร่วมทางการเมืองของประชาชน การส่งเสริมการสร้างบ้านเมืองสุจริต คุณธรรมและความโปร่งใส กฎหมายที่จำเป็นต่อการดำรงชีวิต หลักการและสาระสำคัญของกฎหมายแพ่งและพาณิชย์ กฎหมายอาญา กฎหมายอื่นที่เกี่ยวข้อง
Constitutional rights and duties of Thai citizen; public participation in state activities; promoting the principle of good faith; integrity and transparency; law in daily life; general principle on Civil and Criminal Codes; other relevant laws
GE 01202 | พลวัตสังคมไทยและสังคมโลก | 3(3-0-6) |
Dynamics of Thai and Global Society |
พลวัตสังคมโลกและสังคมไทยในมิติทางการเมือง เศรษฐกิจ การศึกษา วัฒนธรรม วิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี บุคคลสำคัญที่มีคุณูปการต่อพลวัตในสังคมไทย การอยู่ร่วมกันในสังคม พหุวัฒนธรรม บทบาทภาครัฐ ภาคเอกชน และภาคประชาชนในการสร้างสังคมสันติสุข
Dynamics of Thai and global society in political, economic, educational, cultural, sciences and technological dimensions; important person and their contributions into the dynamics of Thai society; living together in multicultural society; the government sector, the private sector, and the public sector to enhancing a peaceful society
GE 02101 | ภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารในยุคดิจิทัล | 3(3-0-6) |
English Communication in Digital Age |
คำศัพท์ สำนวน และไวยากรณ์ภาษาอังกฤษที่ใช้ในสถานการณ์ต่างๆ ทักษะการฟัง การพูด การอ่าน และการเขียนภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารในยุคดิจิทัล การบูรณาการทักษะการใช้ภาษาอังกฤษอย่างสร้างสรรค์ภายใต้ความหลากหลายทางวัฒนธรรมและบริบทการใช้ภาษาอังกฤษระดับโลก
Vocabulary, expressions, and English grammar used in different situations; English listening, speaking, reading, and writing skills for communication in Digital Age; creative integration of the four skills regarding cultural diversity and context of World Englishes
GE 02102 | ภาษาไทยเพื่อการสื่อสารร่วมสมัย | 3(3-0-6) |
Thai for Contemporary Communication |
ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับภาษาและการสื่อสาร ลักษณะของภาษา การใช้ภาษาไทยอย่างมีวิจารณญาณในบริบทสังคมร่วมสมัย วัฒนธรรมการใช้ภาษา ทักษะการฟัง พูด อ่าน เขียน เพื่อวัตถุประสงค์เฉพาะอย่างมีวิจารณญาณและสร้างสรรค์ การบูรณาการทักษะภาษาเพื่อสร้างสรรค์ผลงานและการสื่อสารผ่านเทคโนโลยีอย่างเหมาะสม
Fundamental knowledge about language and communication, characteristics of the Thai language, critical usage of Thai language in contemporary social context, culture of language usage, critical and creative listening, speaking, reading and writing skills for specific purposes, language skill integration to create work and communication through proper technologies
GE 02201 | การรู้เท่าทันสื่อและสารสนเทศ | 3(3-0-6) |
Media and Information Literacy |
หลักการใช้สื่อและสารสนเทศในบริบทสังคมปัจจุบัน ทักษะพื้นฐานของการรู้เท่าทันสื่อ การสืบค้นข้อมูล การรวบรวมและเรียบเรียงข้อมูล การเขียนรายงานและการอ้างอิง เทคนิคการนำเสนอข้อมูลผ่านสื่อ
Principles of using media and information in current social context; basic skill of media literacy; information retrieval; data collection and compilation; report writing and citations; techniques for data presentation via media
GE 02202 | ภาษาเกาหลีในชีวิตประจำวัน | 3(3-0-6) |
Korean Language in Daily Life |
ลักษณะของภาษาเกาหลี คำศัพท์ ไวยากรณ์ ทักษะการฟัง การพูด การอ่าน และการเขียนภาษาเกาหลีเพื่อการสื่อสารในชีวิตประจำวัน วิถีชีวิตและวัฒนธรรมของเจ้าของภาษา การบูรณาการทักษะ การใช้ภาษาเกาหลีอย่างสร้างสรรค์
Characteristics of Korean language; vocabulary; grammar; listening, speaking, reading and writing of Korean language skills for communication in daily life; way of life and culture of native speakers; integrating Korean language skills creatively
GE 02203 | ภาษาเขมรในชีวิตประจำวัน | 3(3-0-6) |
Khmer Language in Daily Life |
ลักษณะของภาษาเขมร คำศัพท์ ไวยากรณ์ ทักษะการฟัง การพูด การอ่าน และการเขียนภาษาเขมร เพื่อการสื่อสารในชีวิตประจำวัน วิถีชีวิตและวัฒนธรรมของเจ้าของภาษา การบูรณาการทักษะการใช้ภาษาเขมรอย่างสร้างสรรค์
Characteristics of Khmer language; vocabulary; grammar; listening, speaking, reading and writing of Khmer language skills for communication in daily life; way of life and culture of native speakers; integrating Khmer language skills creatively
GE 02204 | ภาษาจีนในชีวิตประจำวัน | 3(3-0-6) |
Chinese Language in Daily Life |
ลักษณะของภาษาจีน คำศัพท์ ไวยากรณ์ ทักษะการฟัง การพูด การอ่าน และการเขียนภาษาจีนเพื่อการสื่อสารในชีวิตประจำวัน วิถีชีวิตและวัฒนธรรมของเจ้าของภาษา การบูรณาการทักษะการใช้ภาษาจีนอย่างสร้างสรรค์
Characteristics of Chinese language; vocabulary; grammar; listening, speaking, reading and writing of Chinese language skills for communication in daily life; way of life and culture of native speakers; integrating Chinese language skills creatively
GE 02205 | ภาษาญี่ปุ่นในชีวิตประจำวัน | 3(3-0-6) |
Japanese Language in Daily Life |
ลักษณะของภาษาญี่ปุ่น คำศัพท์ ไวยากรณ์ ทักษะการฟัง การพูด การอ่าน และการเขียนภาษาญี่ปุ่นเพื่อการสื่อสารในชีวิตประจำวัน วิถีชีวิตและวัฒนธรรมของเจ้าของภาษา การบูรณาการทักษะ การใช้ภาษาญี่ปุ่นอย่างสร้างสรรค์
Characteristics of Japanese language; vocabulary; grammar; listening, speaking, reading and writing of Japanese language skills for communication in daily life; way of life and culture of native speakers; integrating Japanese language skills creatively
GE 02206 | ภาษามลายูในชีวิตประจำวัน | 3(3-0-6) |
Malay Language in Daily Life |
ลักษณะของภาษามลายู คำศัพท์ ไวยากรณ์ ทักษะการฟัง การพูด การอ่าน และการเขียนภาษามลายูเพื่อการสื่อสารในชีวิตประจำวัน วิถีชีวิตและวัฒนธรรมของเจ้าของภาษา การบูรณาการทักษะ การใช้ภาษามลายูอย่างสร้างสรรค์
Characteristics of Malay language; vocabulary; grammar; listening, speaking, reading and writing of Malay language skills for communication in daily life; way of life and culture of native speakers; integrating Malay language skills creatively
GE 02207 | ภาษาลาวในชีวิตประจำวัน | 3(3-0-6) |
Lao Language in Daily Life |
ลักษณะของภาษาลาว คำศัพท์ ไวยากรณ์ ทักษะการฟัง การพูด การอ่าน และการเขียนภาษาลาวเพื่อการสื่อสารในชีวิตประจำวัน วิถีชีวิตและวัฒนธรรมของเจ้าของภาษา การบูรณาการทักษะการใช้ภาษาลาวอย่างสร้างสรรค์
Characteristics of Lao language; vocabulary; grammar; listening, speaking, reading and writing of Lao language skills for communication in daily life; way of life and culture of native speakers; integrating Lao language skills creatively
GE 02208 | ภาษาเวียดนามในชีวิตประจำวัน | 3(3-0-6) |
Vietnamese Language in Daily Life |
ลักษณะของภาษาเวียดนาม คำศัพท์ ไวยากรณ์ ทักษะการฟัง การพูด การอ่าน และการเขียนภาษาเวียดนามเพื่อการสื่อสารในชีวิตประจำวัน วิถีชีวิตและวัฒนธรรมของเจ้าของภาษา การบูรณาการทักษะการใช้ภาษาเวียดนามอย่างสร้างสรรค์
Characteristics of Vietnamese language; vocabulary; grammar; listening, speaking, reading and writing of Vietnamese language skills for communication in daily life; way of life and culture of native speakers; integrating Vietnamese language skills creatively
GE 02209 | ภาษาสเปนในชีวิตประจำวัน | 3(3-0-6) |
Spanish Language in Daily Life |
ลักษณะของภาษาสเปน คำศัพท์ ไวยากรณ์ ทักษะการฟัง การพูด การอ่าน และการเขียนภาษาสเปนเพื่อการสื่อสารในชีวิตประจำวัน วิถีชีวิตและวัฒนธรรมของเจ้าของภาษา การบูรณาการทักษะการใช้ภาษาสเปนอย่างสร้างสรรค์
Characteristics of Spanish language; vocabulary; grammar; listening, speaking, reading and writing of Spanish language skills for communication in daily life; way of life and culture of native speakers; integrating Spanish language skills creatively
GE 03101 | ชีวิตดีมีความสุข | 2(1-2-3) |
Healthy and Happy Life |
บ่อเกิดแห่งความสุข การพัฒนาคุณค่าของชีวิต การกำหนดเป้าหมายชีวิต การสร้างเสริมสุขภาพและปัญหาสุขภาพในแต่ละช่วงวัย โภชนาการในชีวิตประจำวัน การป้องกันโรคติดต่อและโรคไม่ติดต่อ การป้องกันอุบัติภัย การสร้างภูมิคุ้มกันทางสังคม การเห็นคุณค่าของตนเองและผู้อื่น การยอมรับและเคารพความแตกต่างระหว่างบุคคล การแก้ปัญหาร่วมกันอย่างสร้างสรรค์ การเรียนรู้ตลอดชีวิต
Sources of happiness; developing value of life; setting life goals; health enhancement and health problems in various age groups; daily nutrition; communicable and non-communicable diseases prevention; disaster prevention; strengthening social immunity; self-esteem and appreciation to others; accepting and respecting individual differences; creative problem solving; lifelong learning
GE 03201 | ศิลปะและความงามของชีวิต | 3(3-0-6) |
Art and Beauty of Life |
ธรรมชาติของมนุษย์ ความซาบซึ้งในความงาม ศิลปะ ดนตรี วัฒนธรรม และธรรมชาติ การจัดการอารมณ์ การเป็นมิตรและการปรับตัวต่อสภาพแวดล้อมที่เปลี่ยนแปลง การพัฒนาบุคลิกภาพ การพัฒนาตนให้มีความพร้อมในการดำรงชีวิต
Human nature; appreciation for beauty, art, music, culture and nature; emotional management; friendliness and adaptation for changing environments; personality development; self-development for living
GE 03202 | ศิลปะการใช้ชีวิต | 3(3-0-6) |
Art of Living |
การจัดการชีวิต จิตวิทยาทางด้านสังคม จริยธรรม คุณธรรม การยอมรับความแตกต่างระหว่างบุคคล การคิดเชิงบวก การจัดการอารมณ์ การเป็นมิตรและการปรับตัวต่อสภาพแวดล้อมที่เปลี่ยนแปลง การพัฒนาบุคลิกภาพ มารยาททางสังคม การแก้ปัญหาในชีวิตประจำวันอย่างสร้างสรรค์และการเรียนรู้ตลอดชีวิต
Life management; social psychology; ethics, morality; accepting individual differences; positive thinking; emotional management; friendliness and adaptability to changing environments; personality development; social etiquette; creative solutions to everyday problems and lifelong learning
GE 03301 | จังหวะของชีวิต | 1(0-2-1) |
Rhythm of Life |
ประวัติความเป็นมาของกิจกรรมเข้าจังหวะ ขอบข่ายของกิจกรรมเข้าจังหวะ หลักการเต้นรำเบื้องต้น ทักษะการเคลื่อนไหวเบื้องต้นของกิจกรรมเข้าจังหวะ การเต้นกายบริหารประกอบเพลงมาร์ช การเต้นรำพื้นเมืองทั้งของไทยและนานาชาติ การเต้นแอโรบิก ลีลาศ และการเต้นสร้างสรรค์
History of rhythmic activities; scope of rhythmic activities; basic dance principles; basic movement skills of rhythmic activities; exercise dance with marching songs; folk dance in Thailand and other countries; aerobic dance; social dance and creative dance
GE 03302 | การออกกำลังกายเพื่อสุขภาพ | 1(0-2-1) |
Exercise for Health |
ความสำคัญของการออกกำลังกาย หลักการและขั้นตอนในการออกกำลังกาย การประเมินตนเองและการเสริมสร้างสมรรถภาพทางกายเพื่อสุขภาพ อาหารสำหรับการออกกำลังกาย การป้องกันและการปฐมพยาบาลอาการบาดเจ็บจากการออกกำลังกายและการเล่นกีฬา กิจกรรมการออกกำลังกายและกีฬา
Importance of exercise, principles and steps in exercise; self-assessment and strengthening physical fitness for health; food for exercise; prevention and first aid for exercise and sports injury; exercise and sports activities
GE 03303 | การเต้นสมัยใหม่ | 1(0-2-1) |
Modern Dance |
หลักการ ทฤษฎี และการปฏิบัติการเต้นสมัยใหม่ การเต้นแจ้ส การเต้นฟั้งค์แจ๊ส การเต้นฮิปฮอป การเคลื่อนไหวที่สวยงามตามหลักการของสไตล์การเต้น การแสดงออกทางสีหน้าและอารมณ์ การสร้าง มนุษยสัมพันธ์ ความคิดสร้างสรรค์ มารยาททางสังคม ความรับผิดชอบ และการสร้างภาวะผู้นำ
Principles, theories, and practice of modern dance; Jazz Dance, Funk Jazz, Hip-hop. beautiful movements of dancing style; facial expressions and emotion, building human relations, creative thinking, social etiquette, responsibility, leadership building
GE 04101 | ประกอบการธุรกิจเชิงสร้างสรรค์ | 3(3-0-6) |
Creative Business |
การแสวงหาโอกาสทางอาชีพและการหารายได้ หลักเศรษฐกิจเพื่อการประกอบการธุรกิจ รูปแบบการประกอบกิจการธุรกิจ การเขียนแผนธุรกิจ การวิเคราะห์และการจัดการข้อมูลทางธุรกิจ เทคโนโลยีและนวัตกรรมสู่การสร้างอาชีพในยุคดิจิทัล การกำหนดทิศทางธุรกิจ การบริหารจัดการ เครื่องมือทางธุรกิจสมัยใหม่ แนวทางในการพัฒนาผลิตภัณฑ์เชิงสร้างสรรค์และการพัฒนาการต่อยอดธุรกิจ บูรณาการการประกอบการธุรกิจเชิงสร้างสรรค์
Looking for career opportunities and income; principles of economics for running business; types of business entrepreneurship; writing business plan; analysis and management of business data; technologies and innovations leading to build career in digital age; determination of business direction; management of modern business management tools; development approach of creative product and business integration in creative entrepreneurship
GE 04201 | การวางแผนทางการเงินเพื่อความมั่นคง | 3(3-0-6) |
Financial Planning for Stability |
การจัดการทางการเงินตนเองและครอบครัว การสร้างวินัยทางการเงิน เส้นทางสู่ ความมั่นคงทางการเงิน มูลค่าเงินตามเวลา การควบคุมรายรับรายจ่ายส่วนบุคคล ภาษีอากรเบื้องต้น การสร้างเครดิตที่ดี การจัดการหนี้ การจัดการความเสี่ยงและการทำประกันภัย การออมและการลงทุน ทางการเงินเพื่อสร้างกำไร ธุรกรรมทางการเงินดิจิทัล การบูรณาการการวางแผนทางการเงินเพื่อความมั่นคง
Managing personal and family finances; building financial discipline; path to financial security; time value of money; control over personal income and expenses; introduction to taxation; building good financial credit; debt management; risk management and insurance; savings and financial investment to maximize profit; digital financial transactions; integration of financial planning leading to stability
GE 04202 | การทำงานอย่างมีความสุข | 3(3-0-6) |
Working Happily |
เป้าหมายและหลักในการทำงาน จิตวิทยาในการทำงาน ศิลปะการทำงานเป็นทีม การสื่อสารองค์กร จริยธรรมในการทำงาน สิทธิประโยชน์ตามกฎหมายแรงงาน พฤติกรรมผู้บริโภค การให้บริการอย่างมีคุณภาพ และนำมาประยุกต์ใช้ให้เกิดความสุขในการทำงาน
Goals and principles for work; psychology for work; art of teamwork; corporate communications; work ethics; benefits under labor law; consumer behavior; giving quality service and applications of theories to work happily
GE 05101 | รู้คิดชีวิตก้าวหน้า | 3(3-0-6) |
Thinking for Life Advancement |
ระบบสมองกับการคิด ลักษณะของการคิด กระบวนการคิด การคิดเชิงวิเคราะห์ กระบวนการคิดทางวิทยาศาสตร์ การคิดแก้ปัญหา การคิดเชิงวิพากษ์ การคิดแบบองค์รวม คณิตศาสตร์และสถิติเบื้องต้นเพื่อการตัดสินใจ การคิดเชิงประยุกต์เกี่ยวกับบัตรเครดิต การผ่อนชำระ แชร์ลูกโซ่ หุ้น บิทคอย การออม การประกัน การวางแผนภาษี การเกษตรทฤษฎีใหม่ และการพัฒนาตนเองรองรับการเปลี่ยนแปลงทางเทคโนโลยี
Brain system and thinking; thinking skills; thinking process; analytical thinking; scientific thinking; problem-solving thinking; critical thinking; holistic thinking; mathematics and basic statistics for decision making; applicative thinking for credit cards, installment payment, Ponzi scheme, stock, Bitcoin; savings; insurance; tax planning; new theory agriculture; and self-development for disruptive technology
GE 05102 | ทักษะการใช้เทคโนโลยีดิจิทัล | 3(2-2-5) |
Digital Literacy Skills |
เทคโนโลยีดิจิทัล การดำรงชีวิตในสังคมดิจิทัล ความฉลาดทางดิจิทัล สุขภาพในยุคดิจิทัล การค้าดิจิทัล กฎหมายดิจิทัล ความมั่นคงปลอดภัยยุคดิจิทัล การประยุกต์ใช้ดิจิทัลในการพัฒนาการเรียนรู้และการทำงาน
Digital technology; living in digital society; digital intelligent, health in digital age; digital commerce; digital law; security in digital age; application of digital tools for developing learning and work
GE 05201 | เทคโนโลยีดิจิทัลสำหรับนักธุรกิจมือใหม่ | 3(2-2-5) |
Digital Technology for Beginner Businessman |
รูปแบบธุรกิจและอาชีพในยุคดิจิทัล แพลตฟอร์มในการทำธุรกิจและการตลาดออนไลน์ เครื่องมือและเทคนิคการสร้างภาพประกอบสินค้า เครื่องมือและเทคนิคสำหรับการสร้างวิดีโอสำหรับนำเสนอสินค้า เครื่องมือและเทคนิคการไลฟ์สด เครื่องมือและเทคนิคสำหรับการสร้างโลโก้สินค้า การสร้างเนื้อหาสำหรับการโฆษณาบนแพลตฟอร์มต่างๆ วิธีการโปรโมทสินค้าผ่านแพลตฟอร์มต่างๆ พื้นฐานและเครื่องมือสำหรับ การจัดการลูกค้าสัมพันธ์ กฎหมายที่ควรรู้ในการทำธุรกิจดิจิทัล ปฏิบัติการทดลองสร้างธุรกิจออนไลน์
Business model and careers path in digital era; platform for online business and marketing; tools and techniques to make product photography; tools and techniques to make video presentation; tools and techniques for live broadcasting; tools and techniques to make product logos; content and ads creating; products promotion through various platforms; basic principles and tools for customer relationship management; laws for digital business; practice creating online business
GE 05202 | รักษ์โลกรักษ์เรา | 3(3-0-6) |
Save Earth Save Us |
มนุษย์กับสิ่งแวดล้อม พลังงานเพื่อชีวิต มลพิษสิ่งแวดล้อม การเปลี่ยนแปลงสภาวะของโลกและภัยธรรมชาติต่อมนุษย์ วิทยาศาสตร์กับการดำรงชีวิต การป้องกันและแก้ปัญหาสิ่งแวดล้อม ด้วยกระบวนการทางวิทยาศาสตร์ การสร้างจิตสำนึกรักษ์โลก เทคโนโลยีสีเขียวและการสร้างสรรค์นวัตกรรมรักษ์โลก
Man and environment; energy for life; environmental pollution; global change and natural disasters to human; science and living; preventing and solving environmental problems through scientific process; building awareness to save the earth; green technology and creating green innovations to save the earth
2) หมวดวิชาเฉพาะ
MS 21100 | องค์การและการจัดการสมัยใหม่ | 3(3-0-6) |
Organizations and Modern Management |
แนวคิดและทฤษฎีองค์การและการจัดการ หน้าที่และขั้นตอนทางการจัดการ การวางแผน การจัดองค์การ การนำ และการควบคุม สภาพแวดล้อมทางการจัดการ การจัดการทรัพยากรมนุษย์ เครื่องมือและเทคนิคการจัดการ จริยธรรมและความรับผิดชอบต่อสังคม
Concepts and theories of organization and management; management functions, planning, organizing, leading and controlling; organization environment; human resource management in organization; tools and techniques; ethics and cooperate social responsibilities
MS 22100 | การประยุกต์ใช้ซอฟต์แวร์ในงานธุรกิจ | 3(2-2-5) |
Software Application in Business |
การประยุกต์ใช้ระบบปฏิบัติการและการใช้ซอฟต์แวร์ทางธุรกิจ ซอฟต์แวร์ประมวลผลคำ ซอฟต์แวร์ตารางคำนวณ ซอฟต์แวร์การนำเสนองาน การใช้อินเทอร์เน็ตในงานธุรกิจ และการจัดการข้อมูลบนโปรแกรมกลุ่มก้อนเมฆ
Application of operating system and business application software, word processing, spread sheet software, presentation software; internet usage for business; cloud computing for data management
MS 23200 | ภาษาอังกฤษสำหรับการสื่อสารธุรกิจ | 3(3-0-6) |
Business English Communication |
การฝึกทักษะการฟัง การพูด การอ่าน และการเขียนภาษาอังกฤษเพื่อการติดต่อสื่อสาร ทางธุรกิจ การต้อนรับผู้มาติดต่อ การสนทนาทางโทรศัพท์ การเขียนจดหมายธุรกิจ บันทึกข้อความ และอีเมล์ การบอกเล่ากิจกรรมทางธุรกิจและประวัติความเป็นมาขององค์กร การนำเสนอข้อมูลสินค้าและบริการ และศัพท์สำนวนธุรกิจสมัยใหม่
Practices of English language skills including listening, speaking, reading and writing for business communication; welcoming clients; telephoning; writing business letters, memos and emails; telling business activities and company profiles; product and service presentation; modern business vocabularies and expressions
MS 24100 | การจัดการงานผลิตและการดำเนินงาน | 3(3-0-6) |
Production and Operations Management |
กระบวนการผลิตสินค้าและบริการ การวางแผนปฏิบัติการ การบริหารโครงการเบื้องต้น เทคโนโลยีที่เกี่ยวข้องกับการดำเนินงานและการผลิต การพยากรณ์ การเลือกทำเลที่ตั้งและการวางผังโรงงาน การวางแผนกำลังการผลิตและความต้องการทรัพยากร การจัดการสินค้าคงคลัง การจัดการห่วงโซ่อุปทาน การจัดการคุณภาพ ตลอดจนการควบคุมคุณภาพของสินค้าและบริการ เพื่อเพิ่มประสิทธิภาพการดำเนินงานและเพิ่มความสามารถในการแข่งขันได้อย่างยั่งยืน
Production process of goods and services; operations planning; introductory project management; technologies relating to operations; forecasting; site selection; location and process layout planning; operations system design and resources planning; inventory control; supply chain management and quality control of goods and services for higher efficiency of operations and the increase of sustainable competitive competency
MS 25100 | หลักการตลาดและการตลาดดิจิทัล | 3(3-0-6) |
Principles of Marketing and Digital Marketing |
ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับการตลาด สิ่งแวดล้อมทางการตลาด พฤติกรรมผู้บริโภค การตลาดเป้าหมาย ส่วนประสมการตลาด ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับการตลาดดิจิทัล องค์ประกอบการตลาดดิจิทัล เครื่องมือการตลาดดิจิทัล การประเมินผลการตลาดดิจิทัล จริยธรรมทางการตลาด
Basic knowledge of Marketing, marketing environments, consumer behaviors, target marketing, marketing mix; basic knowledge of digital marketing, digital marketing elements, digital marketing tools, evaluation of digital marketing; marketing ethics
MS 26101 | การเป็นผู้ประกอบการในยุคดิจิทัล | 3(2-2-5) |
Entrepreneurship in Digital Age |
แนวคิดและทฤษฎีของการเป็นผู้ประกอบการ ความสำคัญของยุคดิจิทัลที่มีผลต่อการทำธุรกิจของผู้ประกอบการ แนวคิดในการดำเนินชีวิตอย่างผู้ประกอบการ เสริมสร้างความคิดสร้างสรรค์และการพัฒนาทักษะของผู้ประกอบการในยุคดิจิทัล รูปแบบจัดตั้งองค์การธุรกิจ การเตรียมความพร้อมก่อนเริ่มต้นธุรกิจใหม่ สภาพแวดล้อมทางธุรกิจที่ส่งผลต่อการประกอบการ การนำแนวคิดหลักปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงมาประยุกต์ใช้เพื่อการประกอบการให้สอดคล้องกับบริบททางสังคม กรณีศึกษาประสบการณ์จริงของผู้ประกอบการที่ประสบความสำเร็จ เพื่อสร้างแรงบันดาลใจในการเป็นผู้ประกอบการและเกิดความคิดริเริ่มของตนเอง
Concepts and theories of being entrepreneurs; Importance of digital age, which effect entrepreneur; Concept of lead life like an entrepreneur; Boost creativity and develop skills for digital age entreupreneur; Types of setting up organisation. Getting ready to start new business. Business environment, which effect entrepreneurship; Application of sufficient economy philosophy in entrepreneurship management to suit the society context; Case study from the real world successful entrepreneur to give inspiration of being entrepreneur and take self initiative
MS 26102 | การเป็นผู้ประกอบการธุรกิจเกิดใหม่เชิงนวัตกรรม | 3(2-2-5) |
Startup Innovative Entrepreneurship |
บทบาทและความสำคัญของธุรกิจเกิดใหม่ด้วยเทคโนโลยี รูปแบบธุรกิจที่เกิดขึ้นเพื่อแก้ปัญหาในชีวิตประจำวัน แนวคิดเกี่ยวกับคุณลักษณะและความสามารถสตาร์ทอัพ กระบวนทัศน์ ระบบนิเวศน์ในการสร้างสตาร์ทอัพ การคิดสร้างสรรค์เชิงนวัตกรรม การออกแบบความคิด การพัฒนาแผนภาพโมเดลธุรกิจ การระดมทุนสตาร์ทอัพ การนำเสนอแนวคิดธุรกิจต่อนักลงทุน
Roles and the significance of startup, opportunity factors for startup, business model to solve daily life problems, concept of startup entrepreneurship orientation and capability; startup ecosystem, the startup entrepreneurship mindset, innovative thinking; design thinking, business model canvas development, startup funding, startup pitching
MS 26103 | การบริหารทรัพยากรมนุษย์สำหรับการเป็นผู้ประกอบการ | 3(3-0-6) |
Human Resource Management for Entrepreneurship |
ภาพรวมของการจัดการทุนมนุษย์ กระบวนการจัดการทุนมนุษย์ หน้าที่การจัดการทุนมนุษย์ การออกแบบงานและการวิเคราะห์งาน การสรรหาและการคัดเลือกบุคคล การฝึกอบรมและการพัฒนาทรัพยากรมนุษย์ การบริหารผลการปฏิบัติงาน ค่าตอบแทนและผลประโยชน์เกื้อกูล การบริหารจัดการอาชีพ กลยุทธ์การดูแลรักษาพนักงาน แรงงานสัมพันธ์ และระบบสารสนเทศทรัพยากรมนุษย์สำหรับผู้ประกอบการธุรกิจ
Overview of human equity management, process of human equity management, human equity management functions, job design and job analysis, recruitment and selection, training and human resource development, performance management, compensation and fringe benefits, carreer management, employee retention strategy, labour relations, and human resource information system for entrepreneurship
MS 26104 | การเรียนรู้ภาคปฏิบัติด้านการเป็นผู้ประกอบการ 1 | 3(0-300-0) |
Work-Based Learning in Entrepreneurship 1 |
เรียนรู้ภาคปฏิบัติด้านการเป็นผู้ประกอบการอย่างเป็นระบบในสถานประกอบการ โดยได้รับประสบการณ์ตรงจากการฝึกปฏิบัติงานตามหน้าที่และความรับผิดชอบ ซึ่งครอบคลุมการปฏิบัติงานตามกระบวนการขายสินค้า กระบวนการบริหารสินค้า การทำความเข้าใจและการสร้างความพึงพอใจให้กับลูกค้า การสื่อสารอย่างมีประสิทธิภาพ ภายใต้การดูแลของพนักงานพี่เลี้ยงจากสถานประกอบการและมี การประเมินผลการปฏิบัติงาน
Practice learning in entrepreneurship within business unit; acquire direct experience through work practice, and responsibility, including selling process, product management process; technique of recognizing and creating customer satisfaction; effective communication under supervision of mentor assigned by business unit and conduct work performance assessment
MS 26200 | สถิติธุรกิจ | 3(3-0-6) |
Business Statistics |
ความรู้ทั่วไปเกี่ยวกับสถิติและการประยุกต์ใช้ทางธุรกิจ ลักษณะข้อมูลของธุรกิจและวิธีการเก็บข้อมูล ประชากรและการสุ่มตัวอย่าง การวิเคราะห์ข้อมูลทางธุรกิจด้วยสถิติเชิงพรรณนา ความน่าจะเป็น การแจกแจงความน่าจะเป็นและการแจกแจงแบบปกติ การประมาณค่า การทดสอบสมมติฐานทางสถิติ การวิเคราะห์ความแปรปรวน การทดสอบไคสแควร์ วิเคราะห์ความถดถอย และการวิเคราะห์สหสัมพันธ์
General knowledge of statistic and applications in business; characteristics of business data and their collection, population and samples, analysis business data with descriptive statistics, probability; probability distribution and normal distributions, estimation, statistical hypothesis testing, analysis of variance, Chi-square test, regression analysis, and correlation analysis
MS 26201 | การจัดการเชิงกลยุทธ์ | 3(3-0-6) |
Strategic Management |
แนวคิดการวางแผนและการจัดการเชิงกลยุทธ์ กระบวนการจัดการเชิงกลยุทธ์ การกำหนดทิศทางขององค์การ การวิเคราะห์สภาพแวดล้อมภายในและภายนอกองค์กร การวิเคราะห์สภาพตลาดและสภาพการแข่งขัน การกําหนดกลยุทธ์ระดับองค์การ กลยุทธ์ระดับธุรกิจ กลยุทธ์ระดับหน้าที่ การนํากลยุทธ์สู่การปฏิบัติ การควบคุมกลยุทธ์และการประเมินผลกลยุทธ์
Concepts of strategic planning and management; Strategic management procedures; direction of the organization; internal and external environment analysis, market environment, and competition analysis; formulation of organizational strategies, business strategies, functional strategies; application of strategies; strategic control and strategic evaluation
MS 26202 | การจัดการธุรกิจค้าปลีกสมัยใหม่ | 3(3-0-6) |
Modern Retailing Business Management |
ความหมายของการค้าปลีก ประเภทของธุรกิจค้าปลีก รูปแบบของธุรกิจค้าปลีกสมัยใหม่ กลยุทธ์ค้าปลีกสมัยใหม่ ธุรกิจอิเล็กทรอนิกส์และพาณิชย์อิเล็กทรอนิกส์ พฤติกรรมผู้บริโภคในตลาดค้าปลีก การวิเคราะห์สภาพแวดล้อมทางการตลาด การแบ่งส่วนตลาด การกำหนดตลาดเป้าหมาย การวางตำแหน่งตลาด การออกแบบและวางผังร้านค้าปลีก การบริหารคลังสินค้า การวางแผนธุรกิจค้าปลีกสมัยใหม่ จรรยาบรรณธุรกิจ กฎหมายและองค์กรที่เกี่ยวข้องกับธุรกิจค้าปลีก
Definition of Retailing, types of retail businesses, classification of modern retail businesses, modern retailing strategy, Strategy of Modern Retailing, Principles of New Retail Design, E-business and E-commerce, consumer behavior in retail market, marketing environmental analysis, segmentation, targeting, market positioning, retail store design and layout, Warehouse Management, modern retail business planning, business ethics, Law for retail business
MS 26204 | ดิจิทัลเพื่อการประกอบธุรกิจ | 3(2-2-5) |
Digital for Entrepreneurship |
ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับทักษะความเข้าใจและการใช้เทคโนโลยีดิจิทัลสารสนเทศและข้อมูลในการประกอบธุรกิจ แพลตฟอร์มดิจิทัลการติดต่อสื่อสารและการทำงานร่วมกัน การสร้างสรรค์เนื้อหาดิจิทัล ความปลอดภัยทางดิจิทัล กฎหมายและจริยธรรมทางธุรกิจในโลกดิจิทัล
Introduction to digital literacy in entrepreneurship; information and data literacy, digital platform; communication and collaboration, digital content creation, digital security, law and business ethics in the digital world
MS 26205 | การเจรจาต่อรองทางธุรกิจ | 3(3-0-6) |
Business Negotiation |
แนวคิดและทฤษฎีที่เกี่ยวข้องกับการเจรจาต่อรองทางธุรกิจ ปัจจัยในการเจรจาต่อรอง กระบวนการเจรจาต่อรอง การวิเคราะห์สถานการณ์ การวางแผนการเจรจาต่อรอง การโน้มน้าวคู่เจรจาและกลวิธีในการเจรจาต่อรองทางธุรกิจ แนวทางการเจรจาต่อรองทางธุรกิจอย่างมีจริยธรรม ใช้กรณีศึกษา
Concepts and theories related to business negotiation; negotiating factors. process of negotiation; analysis of situations for making negotiating plans; persuasion and business negotiating tactics; ethical approaches of business negotiations; case studies
MS 26206 | การจัดการธุรกิจขนาดกลางและขนาดย่อม | 3(3-0-6) |
Small and Medium Enterprises Management |
แนวคิดและหลักการของวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม รูปแบบการจัดตั้งธุรกิจ แนวทางการเริ่มต้นธุรกิจใหม่ การสร้างความได้เปรียบทางการแข่งขัน การเลือกทำเลที่ตั้ง การจัดการด้านการตลาด การดำเนินงาน การผลิต การเงินและบัญชี การจัดการทรัพยากรมนุษย์ และการจัดการความเสี่ยงและการประกันภัย จริยธรรมและความรับผิดชอบต่อสังคมของผู้ประกอบการวิสาหกิจขนาดกลางและ ขนาดย่อม
Concepts and principles related to Small and Medium Enterprises; forms of business establishment; startup guidelines, creating competitive advantage, location identification, marketing management, operations, manufacturing, finance and accounting, human resources management and risk and insurance management; ethics and entrepreneur’s social responsibility
MS 26208 | การเป็นผู้ประกอบการองค์การ | 3(3-0-6) |
Corporate Entrepreneurship |
แนวคิดเกี่ยวกับการเป็นผู้ประกอบการองค์การ การเป็นผู้ประกอบการภายใน และการสร้างหน่วยธุรกิจย่อยในองค์การ รูปแบบโมเดลการเป็นผู้ประกอบการองค์การและโครงสร้างองค์การ อุปสรรคขององค์การต่อการเป็นผู้ประกอบการภายใน กลยุทธ์ทรัพยากรมนุษย์ในการสร้างผู้ประกอบการองค์การ การสร้างวัฒนธรรมการเป็นผู้ประกอบการองค์การ
Concepts of corporate entrepreneurship; intrapreneurship, corporate entrepreneurship ventures, model and forms of corporate entrepreneurship and corporate structures, organizational barriers to intrapreneurship, human resource strategies for entpreneurial corporate venturing, building entrepreneurial corporate culture
MS 26209 | การเรียนรู้ภาคปฏิบัติด้านการเป็นผู้ประกอบการ 2 | 3(0-300-0) |
Work-Based Learning in Entrepreneurship 2 |
รายวิชาที่ต้องลงทะเบียนก่อน : MS 26104 การเรียนรู้ภาคปฏิบัติด้านการเป็นผู้ประกอบการ 1
เรียนรู้ภาคปฏิบัติด้านการเป็นผู้ประกอบการอย่างเป็นระบบในสถานประกอบการ โดยได้รับประสบการณ์ตรงจากการฝึกปฏิบัติงานตามหน้าที่และความรับผิดชอบ ซึ่งครอบคลุมการปฏิบัติงาน การรวบรวมรายงานขาย การควบคุมและการตรวจสอบงานการขายสินค้า การสื่อสารอย่างมีประสิทธิภาพ ภายใต้การดูแลของพนักงานพี่เลี้ยงจากสถานประกอบการและมีการประเมินผลการปฏิบัติงาน
Prerequisite Course : MS 26104 Work-Based Learning in Entrepreneurship 1
Practice learning in entrepreneurship within business unit; acquire direct experience through work practice, and responsibility; sale report collection; sale control and monitor; effective communication under supervision of mentor assigned by business unit and conduct work performance assessment
MS 26210 | การเรียนรู้ภาคปฏิบัติด้านการเป็นผู้ประกอบการ 3 | 3(0-300-0) |
Work-Based Learning in Entrepreneurship 3 |
รายวิชาที่ต้องลงทะเบียนก่อน : MS 26209 การเรียนรู้ภาคปฏิบัติด้านการเป็นผู้ประกอบการ 2
เรียนรู้ภาคปฏิบัติด้านการเป็นผู้ประกอบการอย่างเป็นระบบในสถานประกอบการ โดยได้รับประสบการณ์ตรงจากการฝึกปฏิบัติงานตามหน้าที่และความรับผิดชอบ ซึ่งครอบคลุมการปฏิบัติงานการวิเคราะห์ตลาด การบริหารเป้าหมาย การยกระดับการให้บริการ และการสร้างความพึงพอใจให้กับลูกค้า ภายใต้การดูแลพนักงานพี่เลี้ยงจากสถานประกอบการและมีการประเมินผลการปฏิบัติงาน
Prerequisite Course : MS 26209 Work-Based Learning in Entrepreneurship 2
Practice learning in entrepreneurship within business unit; acquire direct experience through work practice, and responsibility, including market analysis, goal management, service quality improvement; creating customer satisfaction under supervision of mentor assigned by business unit and conduct work performance assessment
MS 26300 | การประกอบการและการสร้างธุรกิจ | 3(2-2-5) |
Entrepreneurship and Business Creation | |
แนวคิดทฤษฎีเกี่ยวกับธุรกิจและการเป็นผู้ประกอบการ การแสวงหาโอกาสในการค้นพบธุรกิจใหม่ การวิเคราะห์และประเมินโอกาสทางธุรกิจ สภาพแวดล้อมทางธุรกิจของผู้ประกอบการ ความก้าวหน้าทางเทคโนโลยีแห่งอนาคตต่อการแข่งขันในการประกอบธุรกิจ ฝึกและนำเสนอการออกแบบโมเดลธุรกิจสำหรับการสร้างความเติบโตทางธุรกิจและการเริ่มต้นธุรกิจใหม่
Theories about business and entrepreneurship; seeking new business discovery opportunities, analysis and evaluation of business opportunities, entrepreneurial business environment; technological advancement of the future against business competition; practice and present a business model design for building business growth and starting a new business
MS 26301 | ยุทธศาสตร์การตลาดยุคดิจิทัล | 3(2-2-5) |
Strategic Digital Marketing |
พื้นฐานการตลาดดิจิทัล การวิเคราะห์ตลาดออนไลน์: สิ่งแวดล้อมจุลภาค สิ่งแวดล้อมมหภาคดิจิทัล กลยุทธ์การตลาดดิจิทัล สื่อดิจิทัลกับส่วนประสมทางการตลาด การตลาดเชิงสัมพันธ์โดยใช้แพลตฟอร์มดิจิทัล การส่งมอบประสบการณ์ลูกค้าดิจิทัล การวางแผนกิจกรรมสำหรับสื่อดิจิทัล การสื่อสารการตลาดโดยใช้ช่องทางสื่อดิจิทัล การปฏิบัติการสร้างความก้าวหน้าทางเทคโนโลยีในการตลาดดิจิทัล การประเมินและปรับปรุงประสิทธิภาพของช่องทางดิจิทัล
Introducing digital marketing, Online marketplace analysis: micro-environment, the digital macro-environment, Digital marketing strategy, Digital media and the marketing mix, Relationship marketing using digital platforms, Delivering the digital customer experience, Campaign planning for digital media, Marketing communications using digital media channels, Technology advancement practice in digital marketing, Evaluation and improvement of digital channel performance
MS 26302 | การประกอบการธุรกิจระหว่างประเทศ | 3(3-0-6) |
International Entrepreneurship |
หลักแนวความคิด วัตถุประสงค์ และวิธีการดำเนินธุรกิจระหว่างประเทศในสภาพแวดล้อมทางเศรษฐกิจ สังคม การเมืองของธุรกิจระหว่างประเทศ การกาหนดโครงสร้างองค์การ การกำหนดนโยบายและแผนการดาเนินงานทางด้านการเงิน การผลิต การตลาด การบุคคล และระบบข้อมูลเพื่อการบริหารธุรกิจระหว่างประเทศ ในสภาพแวดล้อมนั้น ๆ
Concepts, objectives and international business practices under international economic, social and political environment, organization structure, policy formulation, international finance investment, production, marketing, human resources and management information system under current economic environment
MS 26303 | แผนธุรกิจสำหรับการเป็นผู้ประกอบการ | 3(2-2-5) |
Business Plans for Entrepreneurship |
หลักการเขียนแผนธุรกิจ ประกอบด้วย บทสรุปผู้บริหาร ประวัติความเป็นมาของกิจการ การวิเคราะห์สภาพแวดล้อมทางธุรกิจ การกำหนดวิสัยทัศน์ พันธกิจ และเป้าหมาย กลยุทธ์ การวางแผนการผลิตและดำเนินงาน การวางแผนการตลาด การวางแผนการจัดการและกำลังคน การวางแผนการเงินและการจัดทำแผนฉุกเฉิน และการประเมินความเป็นไปได้ของธุรกิจ
The principles of writing a business plan, executive summary, business background, business environment analysis, vision, mission, objectives, strategy, production and operation plan, marketing plan, management plan, human resource plan, financial plan, emergency plan, and assess the feasibility of the business
MS 26304 | ภาษาอังกฤษสำหรับการเป็นผู้ประกอบการ | 3(2-2-5) |
English for Entrepreneurship |
ภาษาอังกฤษ คำศัพท์ สำนวนภาษาที่ใช้ในการสื่อสารที่จำเป็นในผู้ประกอบการธุรกิจ การอ่าน ป้าย ประกาศ สัญลักษณื เครื่องหมาย ชื่อ เครื่องมือ อุปกรณ์ ทางผู้ประกอบการธุรกิจ สืบค้นข้อมูลและการติดต่อทางธุรกิจจากสืื่อต่างๆ การเขียนโต้ตอบทางธุรกิจ การเขียนบันทึกข้อความ การสนทนาโทรศัพท์ การเขียนจดหมายแสดงความยินดี การเขียนบัตรอวยพรในเทศกาล
English language, vocabularies, and phrases for communication which necessary for business operation; reading announcement, sign, symbol, notation, name; tool and equipment relating to entrepreneurship management; inquiring business information and doing business contract through variety of media; replying message and taking memo; telephone conversation; writing greeting letters and cards
MS 26305 | การจัดการนวัตกรรมสำหรับการเป็นผู้ประกอบการ | 3(3-0-6) |
Innovation Management for Entrepreneurship |
แนวคิดของการจัดการนวัตกรรม แหล่งนวัตกรรมสำหรับการเป็นผู้ประกอบการ นวัตกรรมผลิตภัณฑ์และกระบวนการผลิต กระบวนการพัฒนานวัตกรรมจากความคิดสร้างสรรคสู่การตลาดเชิงพาณิชย์กลยุทธ์นวัตกรรมเพื่อการสร้างความได้เปรียบทางการแข่งขัน คุณภาพและการสร้างคุณค่าด้านนวัตกรรมทางธุรกิจกับผู้บริโภค การจัดการองค์ความรู้เพื่อการสร้างสรรค์นวัตกรรม แนวโน้ม นวัตกรรมที่ทันต่อการเปลี่ยนแปลงทางเทคโนโลยี เศรษฐกิจและเหมาะสมกับสภาพแวดลอมทางธุรกิจ การวิเคราะห์การลงทุนในธุรกิจนวัตกรรม กฎหมายทรัพย์สินทางปัญญา เนนการศึกษาในธุรกิจนวัตกรรมที่ใหความคิดสร้างสรรค
Concepts of innovation management, Innovation Resources for Entrepreneurship, product Innovation and manufacturing process; Innovation development process from creativity to commercial marketing, innovative strategies for creating competitive advantage; Quality and value creation in business-to-consumer innovation; Knowledge Management for Innovation creativity; Trends of innovations, which keep pace with technological and economic changes suitable for the business environment; Analysis of investment in innovation business, intellectual property law ,emphasize on education in innovative business that lead to creativity
MS 26306 | การบริหารโครงการและการประเมินผลเชิงปริมาณ | 3(2-2-5) |
Project Management and Quantitative Evaluation |
การกำหนดโครงการ กิจกรรมโครงการ การจัดทำแผน การดำเนินงานโครงการ แผนการใช้จ่ายงบประมาณ แผนป้องกันความเสี่ยงในการดำเนินโครงการ การวิเคราะห์ต้นทุน ผลประโยชน์ และความคุ้มค่าในการดำเนินโครงการ กระบวนการตัดสินใจและประโยชน์ของการใช้เทคนิคทางคณิตศาสตร์เชิงปริมาณเพื่อช่วยในการตัดสินใจทางธุรกิจ ตัวแบบเชิงสินค้าคงคลัง เชิงเส้นตรง เทคนิคการประเมินผล และการตรวจสอบโครงการ แถวรอคอย และการจำลองเหตุการณ์
Project identification, project activities, project implementation plan, budget plan, project risk prevention plan, cost analysis, benefit, and profitability for managing project, decision making process and benefit of applying quantitative techniques for making business decision, inventory model, linear programming, evaluation technique, project management, queuing, and simulation
MS 26307 | การจัดการอุตสาหกรรมบริการ | 3(3-0-6) |
Service Industry Management |
ความสำคัญของการบริการบริการ ลักษะของการบริการ คุณภาพการบริการ การบริหารตลาดบริการ การจัดการการบริการส่ง โมเดลและยุทศาสตร์การบริหาร การจัดการบริการสังคม นวัตกรรม การบริการ การจัดการธุรกิจที่พักแรม การจัดการอุตสาหกรรมท่องเที่ยวอย่างยั่งยืน ยุทธศาสตร์ระดับโลกของอุตสาหกรรมบริการ การมอบสิทธิอำนาจ การประกันบริการและการฟื้นฟูบริการ เทคโนโลยีสารสนเทศกับ การบริการและเผยแพร่สารสนเทศ
The importance of service, service skills, service quality, service market management, and delivery service management; management models, strategies social service, management service innovation, hotel business management, sustainable tourism industry, management global strategy of the service Industry delegation of authority, service assurance, service rehabilitation information technology, information services and its dissemination
MS 26308 | การเป็นผู้ประกอบการสังคม | 3(2-2-5) |
Social Entrepreneurship |
แนวคิดทฤษฎีเกี่ยวกับการเป็นผู้ประกอบการสังคม โอกาส กลยุทธ์ กิจการเพื่อสังคม นวัตกรรมทางสังคม ผลลัพธ์ทางเศรษฐกิจ การตลาดเพื่อสังคม ผลตอบแทนทางสังคม และการเงินเพื่อสังคม การบูรณาการความยั่งยืน สิ่งแวดล้อม ชุมชน จริยธรรมและความรับผิดชอบต่อสังคม
Concepts and theories of social entrepreneurship; opportunity, strategy, social venture, social innovation, economics outcomes, social marketing, social returns, and social finance, integrating sustainability in the environment; community, ethics and social responsibility
MS 26309 | การจัดการธุรกิจแฟรนไชส์ | 3(3-0-6) |
Franchise Business Management |
การประกอบธุรกิจเครือข่าย การตลาดหลายระดับชั้น หลักการของการแฟรนไชส์ เหตุผลของการแฟรนไชส์ วิธีการเป็นผู้ให้สิทธิ วิธีการเป็นผู้รับสิทธิ ความสัมพันธ์ของผู้ให้สิทธิกับผู้รับสิทธิ ข้อตกลงและการออกแบบตกลง ช่องทางการสื่อสาร การเงินในการแฟรนไชส์ หลักเกณฑ์นโยบาย ยุทธศาสตร์ของการแฟรนไชส์ จริยธรรมในการประกอบการแฟรนไชส์
Network business; multilevel marketing; franchise principle, franchise reasoning, becoming franchisor and franchisee, relationship between franchisor and franchisee contract, and contract design, communication channel; franchise financing, franchise policy and strategy, and ethic for managing franchise
MS 26310 | กลยุทธ์การจัดการวิสาหกิจชุมชน | 3(3-0-6) |
Strategic Management for Community Enterprise |
ความหมาย และความสำคัญของวิสาหกิจชุมชนต่อระบบเศรษฐกิจชุมชน กลยุทธ์การจัดการวิสาหกิจชุมชน ด้านการผลิต กลยุทธ์ผลิตภัณฑ์ กลยุทธ์ราคา กลยุทธ์การจัดจำหน่าย และการสื่อสารการตลาด กลยุทธ์การพัฒนาความเข้มแข็งของวิสาหกิจชุมชน การแก้ไขปัญหาและอุปสรรคในการดำเนินงานของวิสาหกิจชุมชน ปัจจัยที่มีผลต่อความสำเร็จของวิสาหกิจชุมชน การเป็นวิสาหกิจชุมชนต้นแบบ และจรรยาบรรณของผู้ประกอบการวิสาหกิจชุมชน
Definitions, knowledge, and importance of community enterprise economic of community, strategic management for community enterprise; production, product, price, distribution, and marketing communication strategies, approaches to strengthening community enterprise, problems solving and obstacles in community enterprise operation, success factors, prototype of community enterprise, and community entrepreneurship ethics
MS 26311 | การจัดการขายสำหรับการเป็นผู้ประกอบการ | 3(2-2-5) |
Sales Management for Entrepreneurship |
พื้นฐานของการจัดการการขาย การเปลี่ยนแปลงการจัดการการขาย การสื่อสารการขาย การประเมินทีมขาย การเพิ่มทีมงานให้กับทีมขาย กระบวนการจ้างทีมขาย การฝึกอบรมทีมขาย ความคาดหวังทีมงานขาย การพัฒนาทีมขายให้เติบโต การบริหารการขายที่มีประสิทธิภาพ การวัดผลการขาย การประเมินผลทีมงานขาย การบริหารเวลาและการพยากรณ์การขาย
Fundamentals of sales management, convert sales management, and sales communication; Evaluating the sales team, adding a new member to the sales team; The process of hiring a sales team and their training; Sales team expectations, team development for effective sales management; Sales measurement, results evaluation, team management, time management and sales forecasting
MS 26312 | วิจัยธุรกิจสำหรับการเป็นผู้ประกอบการ | 3(2-2-5) |
Business Research for Entrepreneurship |
รายวิชาที่ต้องลงทะเบียนก่อน : MS 26200 สถิติธุรกิจ
ขั้นตอนการดำเนินงานวิจัยต่าง ๆ การเขียนโครงการวิจัยสำหรับผู้ประกอบการ การกำหนดปัญหาการวิจัย การวางแผนงานวิจัย การกำหนดวัตถุประสงค์ การสุ่มตัวอย่าง การเก็บรวบรวมข้อมูล การประมวลผล การวิเคราะห์ข้อมูล การเลือกใช้เครื่องมือทางการวิจัย การใช้ซอฟต์แวร์สำหรับวิเคราะห์ข้อมูล ทำรายงานการวิจัย
Prerequisite Course : MS 26200 Business Statistics
The procedure of doing research, proposal writing for entrepreneur; research problem identification, research planning, research objective setting, sampling, data collection; data processing, data analysis, and research instrument selection; software for data analysis and preparing a research report
MS 26313 | การเป็นผู้ประกอบการกับการพัฒนาอย่างสร้างสรรค์ | 3(3-0-6) |
Entrepreneurship and Creative Development |
แนวคิดและอุดมการณ์ในการพัฒนาตนเองอย่างสร้างสรรค์ ประสิทธิภาพและประสิทธิผล การตั้งเป้าหมายของชีวิตและการทำงาน เจตคติ ค่านิยม วัฒนธรรมในองค์การ การพัฒนาบุคลากรและ การสร้างความเชื่อมั่นในตนเอง การติดต่อสื่อสารในองค์การ แนวทางการพัฒนาทักษะการพิชิตปัญหาและอุปสรรคในการทำงาน
Concepts and ideology for creative self-developmen; Efficiency and effectiveness. life and work objective setting, attitude, value, culture of organization; Personnel Development and building self-confidence organization communication; Approaches to Developing Skill to Overcome Problems and Obstacles at Work
MS 26314 | การพัฒนาผลิตภัณฑ์และตราสินค้า | 3(2-2-5) |
Product and Brand Development |
กลยุทธ์การพัฒนาผลิตภัณฑ์ ส่วนประสมผลิตภัณฑ์ ประเภทของผลิตภัณฑ์ องค์ประกอบ และระดับของผลิตภัณฑ์ คุณภาพของผลิตภัณฑ์ บทบาทและหน้าที่ของผู้จัดการผลิตภัณฑ์ การวิเคราะห์ลูกค้าและโอกาสทางการตลาด ศึกษาและปฏิบัติเกี่ยวกับการพัฒนาผลิตภัณฑ์ใหม่และผลิตภัณฑ์นวัตกรรม ด้วยการค้นคว้าและทดลองการออกแบบผลิตภัณฑ์ การบรรจุภัณฑ์ การออกแบบป้ายฉลาก การสื่อสารการตลาดด้วยผลิตภัณฑ์ กลยุทธ์และนโยบายตราสินค้า การสร้างภาพลักษณ์ตราสินค้า การวางแผน การจัดจำหน่ายและการทดสอบตลาด
Product Development Strategy, product mix, types of products, components and levels of products, quality of product, roles, and functions of product manager, customer, and marketing opportunity analysis, study and practice on new product development and innovation with experimental research on product design, packaging, label design, marketing communication with product, brand policy, and strategy, brand image creation, distribution planning and market validation
MS 26315 | การเรียนรู้ภาคปฏิบัติด้านการเป็นผู้ประกอบการ 4 | 3(0-300-0) |
Work-Based Learning in Entrepreneurship 4 |
รายวิชาที่ต้องลงทะเบียนก่อน : MS 26210 การเรียนรู้ภาคปฏิบัติด้านการเป็นผู้ประกอบการ 3
เรียนรู้ภาคปฏิบัติด้านการเป็นผู้ประกอบการอย่างเป็นระบบในสถานประกอบการ โดยได้รับประสบการณ์ตรงจากการฝึกปฏิบัติงานตามหน้าที่และความรับผิดชอบ ซึ่งครอบคลุมการปฏิบัติงานการบริหารการขายและการบริการตามหลักการบริหาร การควบคุมมาตรฐานระบบคุณภาพ ภายใต้การดูแลของพนักงานพี่เลี้ยงจากสถานประกอบการและมีการประเมินผลการปฏิบัติงาน
Prerequisite Course : MS 26210 Work-Based Learning in Entrepreneurship 3
Practice learning in entrepreneurship within business unit; acquire direct experience through work practice, and responsibility, including sale and service management according to management principles; quality control under supervision of mentor assigned by business unit and conduct work performance assessment
MS 26316 | การเรียนรู้ภาคปฏิบัติด้านการเป็นผู้ประกอบการ 5 | 3(0-300-0) |
Work-Based Learning in Entrepreneurship 5 |
รายวิชาที่ต้องลงทะเบียนก่อน : MS 26315 การเรียนรู้ภาคปฏิบัติด้านการเป็นผู้ประกอบการ 4
เรียนรู้ภาคปฏิบัติด้านการเป็นผู้ประกอบการอย่างเป็นระบบในสถานประกอบการ โดยได้รับประสบการณ์ตรงจากการฝึกปฏิบัติงานตามหน้าที่และความรับผิดชอบ ซึ่งครอบคลุมการปฏิบัติงานในบทบาทหน้าที่ของผู้นำ การวางแผนการบริหาร เป้าหมาย การดูแลทีมงาน และการแก้ปัญหาเฉพาะหน้า ทั้งในด้านการบริหารงานบุคคล ด้านสินค้า ด้านการเงิน การตรวจสอบและวิเคราะห์ผลประกอบการ การควบคุมสินค้าและการเงิน การสื่อสารอย่างมีประสิทธิภาพ ภายใต้การดูแลของพนักงานพี่เลี้ยงจากสถานประกอบการและมีการประเมินผลการปฏิบัติงาน
Prerequisite Course : MS 26315 Work-Based Learning in Entrepreneurship 4
Practice learning in entrepreneurship within business unit; acquire direct experience through work practice, an responsibility, including leadership, management planning, goal; teamwork fostering; ad-hoc problem solving relate to human resource, production, and finance; inspection and business performance analysis; production and financial control; effective communication under supervision of mentor assigned by business unit and conduct work performance assessment
MS 26401 | การระดมทุนการเป็นผู้ประกอบการ | 3(3-0-6) |
Entrepreneurship Fundraising |
ความรู้เบื้องต้นของเงินทุน แหล่งทุน ความต้องการใช้เงินทุนของผู้ประกอบการช่วงบ่มเพาะ วิธีการระดมทุนและทางเลือกการลงทุนทางธุรกิจ ปัจจัยที่ส่งผลต่อการลงทุน การสร้างมูลค่าทางธุรกิจ การวิเคราะห์และการประเมินความเป็นไปได้ในการร่วมลงทุน การเจรจาและการตัดสินใจทางธุรกิจ ความเสี่ยงและผลประโยชน์จากการลงทุน
Introduction for fundraising, fundraising for seed and early, alternative fundraising and exit, factors effecting on investment, business value creation, analysis and feasibility assessment of venture capital, negotiation and business decision, risk and return from investment and joint venture
MS 26403 | การสัมมนาการเป็นผู้ประกอบการ | 3(2-2-5) |
Seminar in Entrepreneurship |
แนวคิดในการนำทฤษฎีการเป็นผู้ประกอบการสู่การปฏิบัติ ผู้ประกอบการกับการตลาด การผลิต ทรัพยากรบุคคล การเงิน การบัญชี หน่วยงานภาครัฐ การภาษีอากร การเข้าถึงข่าวสาร การจัดการข้อมูลข่าวสาร ผลการดำเนินการของแผนธุรกิจ การดำเนินการของแผนการตลาด ปัญหาจากการทบทวนการจัดการตามแผน ข้อเสนอแนะในการแก้ไขปัญหา การรายงานผลการดำเนินงานตามแผน
Concepts of taking theory into practice, entrepreneur and marketing, production, human resource, finance, accounting, government organization, tax, information accessing, information management, business plan performance, marketing plan implementation, problem of implementation, problem solving recommendation, and performance reporting
MS26404 | การบริหารโลจิสติกส์แบบครบวงจร | 3(3-0-6) |
Integral Logistics Management |
รายวิชาที่ต้องลงทะเบียนก่อน : MS 24100 การจัดการงานผลิตและการดำเนินงาน
ความรู้พื้นฐานและการออกแบบการบริหารโลจิสติกส์แบบครบวงจร แนวคิดทางกลยุทธ์และยุทธวิธีของการวางแผนและการควบคุมการบริหารโลจิสติกส์แบบครบวงจร วิธีการวางแผนและควบคุมระบบโลจิสติกส์ที่ซับซ้อน ภาพรวมของระบบการบริหารในกิจการ
Prerequisite Course : MS 24100 Production and Operations Management
Fundamentals and design options in integral logistics management, strategic and tactical concepts of planning & control in integral logistics management, methods of planning & control in complex logistics systems, overview of further management systems in the enterprise
MS 26405 | การเรียนรู้ภาคปฏิบัติด้านการเป็นผู้ประกอบการ 6 | 3(0-300-0) |
Work-Based Learning in Entrepreneurship 6 |
รายวิชาที่ต้องลงทะเบียนก่อน : MS 26316 การเรียนรู้ภาคปฏิบัติด้านการเป็นผู้ประกอบการ 5
เรียนรู้ภาคปฏิบัติด้านการเป็นผู้ประกอบการอย่างเป็นระบบในสถานประกอบการ โดยได้รับประสบการณ์ตรงจากการฝึกปฏิบัติงานตามหน้าที่และความรับผิดชอบ ซึ่งครอบคลุมการปฏิบัติงานที่เรียนรู้และเข้าใจกระบวนการทำงานของหน่วยงานสนับสนุน และสามารถนำมาประยุกต์ในการบริหารจัดการ ประเมินผลเพื่อปรับปรุงการปฏิบัติงานให้มีประสิทธิภาพสูงขึ้น ภายใต้การดูแลของพนักงานพี่เลี้ยงจากสถานประกอบการ และมีการประเมินผลการปฏิบัติงาน
Prerequisite Course : MS 26316 Work-Based Learning in Entrepreneurship 5
Practice learning in entrepreneurship within business unit; acquire direct experience through work practice, and responsibility, including learning and understanding the working process of business supporting unit and able to apply to management; evaluation for improving business efficiency under supervision of mentor assigned by business unit and conduct work performance assessment
MS 26406 | การเตรียมฝึกประสบการณ์วิชาชีพการเป็นผู้ประกอบการ | 1(0-2-1) |
Preparation for Entrepreneurship Internship |
การประยุกต์หลักการและทฤษฎีด้านผู้ประกอบการธุรกิจ กรณีศึกษา เตรียมความพร้อมก่อนออกฝึกประสบการณ์วิชาชีพ ด้านการใช้ทักษะภาษาอังกฤษ การใช้คอมพิวเตอร์ การใช้เทคโนโลยี การพัฒนาบุคลิกภาพ การจัดทำบัณฑิตนิพนธ์ และการปรับตัวเข้ากับสถานการณ์ในภาวะเศรษฐกิจในปัจจุบัน สามารถเป็นผู้ประกอบการได้อย่างมีประสิทธิภาพ ส่งเสริมความรู้แนวคิดปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง ไปประยุกต์ใช้เพื่อการเป็นผู้ประกอบการการอย่างยั้งยืน
Application of entrepreneurship’s concepts and theories; case study, preparation for using English skill; computer and technology utilization; personality development; senior project arrangement; adapting to current economic situation; able to be an effective entrepreneur; support application of sufficiency economy knowledge, concept, and philosophy for being sustainable entrepreneurship
MS 26407 | การฝึกประสบการณ์วิชาชีพการเป็นผู้ประกอบการ | 6(640) |
Entrepreneurship Internship |
รายวิชาที่ต้องสอบผ่านก่อน : MS 26406 การเตรียมฝึกประสบการณ์วิชาชีพการเป็นผู้ประกอบการ
การฝึกประสบการณ์วิชาชีพการเป็นผู้ประกอบการ ในการควบคุมดูแลของอาจารย์ที่ปรึกษา โดยนำความรู้ทั้งทางภาคทฤษฎี และภาคปฏิบัติที่ได้จากการศึกษาไปใช้สถานการณ์จริง จัดให้มีการปฐมนิเทศเกี่ยวกับการหลักการการฝึกประสบการณ์ จัดให้มีการปัจฉิมนิเทศเพื่ออภิปรายปัญหาการฝึกประสบการณ์ที่เกิดขึ้น และนำข้อมูลที่ฝึกประสบการณ์มาจัดทำบัณฑิตนิพนธ์
Prerequisite RequiredCourse : MS 26406 Preparation for Entrepreneurship Internship
Developing working experience in entrepreneurship under supervision of advisor. integrating skills knowledge, theory, and practice gaining from in class learning to real life situation, informing the concept of internship through pre-orientation and discuss the result through post-orientation and arrangement for graduate paper
MS 26408 | การเตรียมสหกิจศึกษาการเป็นผู้ประกอบการ | 1(0-2-1) |
Pre-cooperative Entrepreneurship Education |
การเตรียมความพร้อมก่อนออกปฏิบัติงานในสถานประกอบการ โดยให้มีองค์ความรู้ เรื่องหลักการแนวคิดเกี่ยวกับสหกิจศึกษา กระบวนการขั้นตอนของสหกิจศึกษา ระเบียบข้อบังคับเกี่ยวกับสหกิจศึกษา การเสริมสร้างทักษะที่จำเป็นสำหรับการไปปฏิบัติงานในสถานประกอบการ ความรู้เกี่ยวกับมาตรฐานสากล มาตรฐานความปลอดภัย และอาชีวอนามัยในสถานประกอบการ จริยธรรมในวิชาชีพเฉพาะสาขาวิชา การเขียนรายงานทางวิชาการและการนำเสนอผลงานอย่างมีประสิทธิภาพ
Preparation and preview before go out and work in organisation, having knowledge on the concept of cooperative education, Cooperative education process, regulations of cooperative education, Developing the skills necessary for working in the organisation. Knowledge of international standards; safety standard and occupational health in ortanisation, Ethics in particular profession. Writing academic reports and making effective presentations
MS 26409 | สหกิจศึกษาด้านการเป็นผู้ประกอบการ | 6(640) |
Cooperative Education in Entrepreneurship |
รายวิชาที่ต้องลงทะเบียนก่อน : MS 26408 การเตรียมสหกิจศึกษาการเป็นผู้ประกอบการ
นักศึกษาปฏิบัติงานเต็มเวลาเสมือนเป็นพนักงานชั่วคราวในสถานประกอบการอย่างเป็นระบบ ในด้านธุรกิจและการเป็นผู้ประกอบการ เป็นเวลาไม่น้อยกว่า 16 สัปดาห์ และทำโครงการที่ร่วมกันจัดทำขึ้นกับสถานประกอบการ ภายใต้การดูแลของพนักงานพี่เลี้ยงจากสถานประกอบการ เมื่อเสร็จสิ้นการปฏิบัติงานแล้วนักศึกษาจัดทำรายงานวิชาการ และนำเสนอผลการไปปฏิบัติงาน เพื่อทำการประเมินผลโดยอาจารย์ที่ปรึกษาสหกิจศึกษา และพนักงานที่ควบคุมการปฏิบัติงานในสถานประกอบการ
Prerequisite Course : MS 26408 Preparation for Entrepreneurship Internship
Students work full time as a temporary employee in a systematic organisation in business and entrepreneurship not less than 16 weeks undertake joint project with the organisation under supervision of a mentor from the organisation; Upon completion of the course, students must prepare an academic report and present the performance, which will be evaluated by a cooperative education’s advisor and mentor who control operations in the organisation
MS 31100 | หลักการบัญชีเบื้องต้น | 3(2-2-5) |
| Introduction to Accounting Principles | |
หลักการบัญชีคู่ การวิเคราะห์รายการค้า การบันทึกรายการในสมุดรายวันขั้นต้น สมุดบัญชีแยกประเภท กระดาษทำการ จัดทำงบทดลอง การปรับปรุงและปิดบัญชี การทำงบการเงินของกิจการให้บริการ กิจการซื้อมาขายไป และกิจการอุตสาหกรรม การเปิดเผยของข้อมูลทางการบัญชี หลักคุณธรรมในการทำบัญชีและจรรยาบรรณของผู้ประกอบวิชาชีพบัญชี
Introduction to double entry accounting; business transaction analysis, books of original entry, ledgers, work sheets, trial balances; adjusting and closing entries; financial statements for service businesses, trade businesses, and manufacturing businesses; disclosure of accounting information; ethic principles in accounting and code of ethics for professional accountants
MS 31200 | การเงินธุรกิจ | 3(3-0-6) |
| Business Finance | |
ความรู้เบื้องต้นของการบริหารการเงินของธุรกิจ การวิเคราะห์งบการเงินเบื้องต้น การวางแผนทางการเงิน ค่าของเงินตามเวลา การตัดสินใจลงทุนระยะยาว ต้นทุนของเงินทุน โครงสร้างเงินทุน การจัดหาเงินทุนระยะยาว นโยบายเงินปันผล และการจัดการเงินทุนหมุนเวียน
Introduction to business finance; financial statements analysis; financial planning; time value of money; making capital investment decisions; cost of capital, capital structure; long-term financing; dividend policy; and working capital management
MS 31300 | กฎหมายธุรกิจและการภาษีอากร | 3(2-2-5) |
| Business Laws and Taxation | |
หลักกฎหมายทั่วไปเกี่ยวกับการจัดองค์กรธุรกิจ รูปแบบองค์กรธุรกิจ กฎหมายเกี่ยวกับการประกอบกิจกรรมทางธุรกิจ เอกเทศสัญญา และกฎหมายอื่นที่จำเป็นในสถานการณ์ปัจจุบัน หลักการจัดเก็บภาษีอากรตามประมวลรัษฎากร ภาษีเงินได้บุคคลธรรมดา ภาษีเงินได้นิติบุคคล ภาษีมูลค่าเพิ่ม ภาษีธุรกิจเฉพาะ อากรแสตมป์ และภาษีอื่น ๆ ที่เกี่ยวข้องกับธุรกิจ หลักคุณธรรมและความรับผิดชอบของผู้มีหน้าที่เสียภาษี General principles of law for organizing organization;
business organization models, law relating to business transaction specific contract; and other relevant laws necessary to the current situation, tax collection under the Revenue Code; personal income tax, corporate income tax, value added tax, specific business tax, stamp duty; and other taxes; property tax; and inheritance tax; ethics, and responsibility of taxpayers
MS 51200 | เศรษฐศาสตร์ธุรกิจ | 3(2-2-5) |
| Business Economic | |
หลักเศรษฐศาสตร์จุลภาคและมหภาคเพื่อการตัดสินใจทางธุรกิจ อุปสงค์ อุปทานและ ดุลยภาพตลาด ความยืดหยุ่น การวิเคราะห์พฤติกรรมผู้บริโภคและผู้ผลิต โครงสร้างตลาดและการกำหนดราคา นโยบายการเงินการคลัง การค้าและการเงินระหว่างประเทศ การจ้างงานและการว่างงาน อัตราดอกเบี้ย ภาวะเงินเฟ้อ ภาวะเงินฝืด วัฏจักรธุรกิจ การเข้าแทรกแซงตลาดโดยรัฐบาลต่อการดำเนินธุรกิจในระยะสั้นและระยะยาว ฝึกปฏิบัติการกรณีศึกษาทางเศรษฐศาสตร์ธุรกิจ
Principles of microeconomics and macroeconomics for business decision making, demand, supply and market equilibrium, elasticity, analysis of consumer and producer behavior, market structure and pricing, monetary and fiscal policy, international trade and finance, employment and unemployment, interest rates, inflation, deflation, business cycle, the impact of economic changes and government intervention on business operations in the short and long term; practicing case studies for business economics